Räägime pinnakaitsetest, ausalt.

by Wiikender

Siin fotol on näha 3 esimest vaha, millest sai alguse minu teekond autode detailingu jäneseuru sügavustesse. Ja ka auto, mille pärast see teekond algas. Tegelikult aga ei ole see üldse mitte nii lihtne – ka nende kolme vahaga võinuks kõike valesti teha. Lihtsalt, endale tundus puhasta-täida-läigesta loogiline. Alustanuks Carnaubast ning lõpetanud puhastava vahaga, teinuks oma töö oluliselt keerulisemaks. Aga loe edasi kui tahad teada, mis paneb auto särama?

Alustame kõige olulisemast - kestvusest

Jah, selle lõigu toon tõesti täiesti eraldi välja, sest see lihtsalt on nii oluline ja tekitab enim valesid arusaamu mille pinnalt tehakse maha kõikvõimalikud pinnakaitsed. Suurim vastuolu on kestvuse mõõtmine kuudes ja aastates. Kas leidub keegi, kellele tundub loogiline, et sama pinnakaitse peab ühtemoodi vastu nii autol mis sõidab aastas 10 000km kui autol mis läbib aastaga 50 000km?

Tegelikult kindlasti leidub, sest me ei ole harjunud päris niimoodi ju mitte kunagi mõtlema ja kõik reklaamid ja muud räägivad ainult aastates, ka autopesijad/-detailijad ise räägivad aastates. Tegelikult aga tuleb endale aru anda, et kõige kestvust on mõistlikum mõõta pigem kilomeetrites kui ajas. Samuti on oluline, kus autoga sõidetakse, kui tihti ning kuidas pestakse, millega pestakse. Minnes värske keraamikaga pessu rasketehnikale mõeldud pesulasse siis võib sellest seal ka päris kiiresti lahti saada.

Laias plaanis võiks öelda nii:

Keskmine vaha peab umbes 1000-3000km, veidi kangem kuni 10 000.

Erinevad kiirvahad peavad umbes järgmise pesuni, heal juhul ülejärgmiseni, mõni kangem esimese pigiloetuseni

Keraamiline kaitse peab umbes 30 000-50 000km. Korralik keraamiline kaitse! Hiinast tellitud Mr Fix-It lööb küll auto särama aga seda mitte aine pärast vaid Sa lihtsalt pole enne oma autot nii palju lapiga hõõrunud.

 

Ja nüüd siis veidi ka sellest kuidas asjad toimivad

Ükskõik millise pinnakaitse Sa valid, igal juhul oled Sa õigel teel. Ära mine kaasa turundusega, et see on halb ja see on hea, ning seda valides oled lihtsalt puruloll. Kui Sa naudid üle nädala või kord kuus auto vahatamist ja Sul on selleks võimalus, siis on see ka täiesti OK tee mida valida. Kui Sa soovid lasta kuus korra oma autot vahatada kellelgi teisel siis on ka see OK. Valesid valikuid ei ole, kui eesmärk on autot ilusana hoida.
Ainuke asi mida tuleb arvestada – pinnakaitse ei ole imevahend. Turundusoskonna lubadusi: “täidab kõik kriimud ja auto jääb klaasjaks” ei tasuks võtta liiga tõsiselt. Kui ikka vaha tõmmata pigi täis autokerele siis ei ole tulemuseks kindlasti mitte klaas. Samuti ei suuda ükski pinnakaitse täita ära kõiki kriime – jah, olukord läheb paremaks, aga mitte ideaalseks. Seega ettevalmistus ON OLULINE!

Kiirvahad

Siia alla võiks lugeda kõik peale pritsitavad tooted. Kuivatusvaha on neist kõige mõttetum toode, mille eesmärk on lihtsustada ainult kuivatamist ja pakub minimaalset kaitset.

Tõsi, eksisteerib ka tõsisemaid tooteid, Fusso SpeedCoat ja Gyeon WetCoat näiteks.

Vahad

Ka vahasid on erinevaid, peamisel võib need jagada vedelvahaks ja kõvavahaks.
Vedelvaha on lihtsalt vedelas olekus, tuleb aplikaatorile pisut valada ja siis kanda auto kerele. Kõvavaha puhul tuleb aplikaatorit hõõruda vastu vaha ja siis sellega pinnale kanda.
NB: Alati järgi tootja soovitusi. Osade vahade puhul on päriselt VÄGA oluline, et kantav kiht oleks võimalikult õhukene!

Keraamiline kaitse

Selle kohta on kirjutada palju. Tegemist ilmselt enim vihatud ja armastatud tootegrupiga. Kui kõik läheb hästi siis on see väga hea toode. Aga turgu on solgitud kõikvõimaliku odava sodiga! Ceramic infuzed, Ceramic wax, Ceramic spray jne. Kasutada sõna “Keraamika” tootenimetuses on pea sama populaarne kui kiruda valitsust, kõik tootjad proovivad seeläbi kliente võita. Kõige kurvem on see just nn odava otsa toodete juures. Tundmatud nimed püüavad turule tulla odava tootega lubades, et see muudab auto kuulikindlaks, kriime ei teki ja tekkinud kriimud saab maha puhastada, pori ei jää kinni, peale kandmine teeb auto peegliks ja kogu töö võtab aega ainult 30 minutit.

Olgem ausad, selliste lubadustega on ju lihtne kaasa minna. Tegelikkus on aga hoopis midagi muud, 30 minutiga ei saavuta midagi, kriimud jäävad ikka, lihtsalt mitte nii kergesti ja ka mustaks saab auto ikka edasi. Kaheldav on ka nii kriimude täitevõime. Kui toode lubab, et 30 minutiga saad Sa auto puhtaks, kõik kriimud täidetud ja tulemus on klaassile kere, siis pigem investeeri mõnda vahasse. Ainuüksi pesu, selleks et saada klaassile pind, võtab rohkem kui 30 minutit ja kindlasti ei ole enamikul inimestest kodus olemas kõike seda, mis selle saavutamiseks vaja on, poleerimisest rääkimata.

Minnes oma auto kaitsmisel keraamika teed, tuleb arvestada ka, et pesu ei saa enam olla harjaspesu või päris suvaline muu koht. Keraamika puhul tuleks arvestada sellega ja valida vastavad töövõtted.

Lisaks on keraamilise kaitse puhul veel üks oluline aspekt – see võib nn ummistuda ja tundub, et aine enam ei toimi. Aine toime taastamiseks on vajalik pesu, selleks vastavate kemikaalidega. Kõige olulisem – kasutada vahavaba šhampooni ja vältida kõikvõimalike kiirvahasid, kuivatusvahasid!

 

Leave a Comment